• Światowy Tydzień Mózgu

          • Światowy Tydzień Mózgu to święto, które ma na celu popularyzację wiedzy o mózgu i jego działaniu. Obchodzone 12-16 marca od 1996 roku pierwszy raz w Stanach Zjednoczonych, a w Polsce od 1999 roku. W tym roku wydarzenie to w Polsce organizowane jest w dniach 15-21 marca. Nasza szkoła przyłącza się do rozpowszechniania wiedzy o mózgu i jego funkcjonowaniu. W związku z tym Zespół ds. Wychowania i Profilaktyki Szkoły przygotował prezentację multimedialną przedstawiającą najważniejsze informacje dotyczące mózgu oraz krótki quiz dla uczniów, którzy mają ochotę sprawdzić się podczas rozwiązywania kilku „mózgowych” łamigłówek. Linki do podanych opracowań znajdują się poniżej. Zachęcamy również wszystkich uczniów, rodziców oraz nauczycieli do odwiedzenia strony https://dnimozgu.ug.edu.pl/ , na której można uzyskać dostęp do licznych wykładów, warsztatów oraz pokazów laboratoryjnych, które są doskonałą okazją na zgłębienie swojej wiedzy o budowie i funkcjonowaniu mózgu, jak również na poznanie warsztatu pracy neurobiologów, neurochirurgów i psychologów. Udział w podanym wydarzeniu jest bezpłatny.

            Kod dostępu do quizu: 46969282

          • Plan nauczania hybrydowego w dniach 15-28 marca br.

          • Obowiązek noszenia maseczek w częściach wspólnych, zarówno przez uczniów, jak i nauczycieli !!! (bezwzględnie)

            I tydzień (15.03-19.03)

            Klasy I a, I b, I c, II b, II c – nauczanie stacjonarne

            Pozostałe klasy – nauczanie zdalne

             

            II tydzień (22-26.03)

            Klasy II a, III a, III b, III c – nauczanie stacjonarne

            Pozostałe klasy – nauczanie zdalne

             

            Wejście boczne od strony placu zabaw. Rodzice nie wchodzą do szkoły.

            Obiady tylko dla uczniów w trybie stacjonarnym według zgłoszeń dokonanych we wrześniu (dzieci, które w danym tygodniu uczą się zdalnie, automatycznie są wykreślone z obiadów w danym tygodniu, pozostali - konieczność zgłaszania nieobecności danego dnia w szkole do godziny 8.00). Tydzień obiadu – koszt dla ucznia 20 złotych – płatne do 15 marca.

            Świetlica pracuje normalnie.

          • Dzień Mężczyzny – życzenia od Samorządu Uczniowskiego

          • Międzynarodowy Dzień Mężczyzn w Polsce obchodzony jest na dwa dni po Dniu Kobiet, czyli 10 marca. W innych krajach Dzień Mężczyzn obchodzony jest 19 listopada. Tradycja obchodzenia tego dnia została zapoczątkowana w 1999 w Trynidadzie i Tobago. Obecnie jest obchodzone w ponad 70 krajach. Dzień Mężczyzn w Polsce świętowany jest 10 marca. Jest to związane ze świętem katolickim. To właśnie 10 marca w Kościele Katolickim obchodzone jest nieoficjalne wspomnienie 40 Świętych Męczenników z Sebasty.

            Najserdeczniejsze życzenia naszym kochanym mężczyznom!
            I tym małym i tym dużym
            szczęścia, zdrowia, pomyślności
            i miłości, i radości!

          • Stypendystka z I a

          • 6 marca Burmistrz Miasta Kętrzyn wręczył stypendia sportowe i nagrody za osiągnięcia artystyczne młodym kętrzynianom. Wśród wyróżnionych jest uczennica naszej szkoły i utalentowana szachistka Karolina Gawerska z klasy I a. Serdecznie gratulujemy!

          • Dzień Kobiet - życzenia od Samorządu Uczniowskiego

          • Data 8 marca to święto, które w Polsce jest bardzo uroczyście obchodzone. Panowie mogą się tego dnia wykazać, przygotowując dla swoich kobiet małą niespodziankę w postaci drobnego upominku, kwiatów czy też wykwintnej kolacji. Dzień Kobiet obchodzi się już od ponad 100 lat (oficjalna data ustanowienia Dnia Kobiet przypada na 1910 r.). W wielu instytucjach publicznych – w szkołach, urzędach, szpitalach itp. Dzień Kobiet jest dniem szczególnym, bowiem upamiętnia wydarzenie z 1911 roku, kiedy to doszło do pożaru szwalni w USA,     w którym zginęło ponad 140 osób, w tym głównie kobiet. Miało to miejsce w marcu, stąd data 8 marca.

            Dzień Kobiet, jak każde święto, ma swoich zwolenników i przeciwników i tu, ku zdumieniu, dotyczy samych kobiet. Część z nich uważa, że w Dniu Kobiet nie ma nic specjalnego i tak naprawdę, mężczyźni powinni pokazywać swoją uprzejmość względem nich każdego codziennego dnia. Z kolei pozostała część kobiet jest zdania, że jest to dzień szczególny i chociaż raz w roku jest okazja usłyszeć od swoich sympatii, czy też znajomych kilka ciepłych słów z tej okazji.

            Dzień Kobiet obchodzi się także w innych krajach, m.in. w Rosji, Chinach, we Włoszech i Białorusi. W każdym z wyżej wymienionych krajów panują inne zwyczaje i obchody. Wszystko jest uzależnione od kultury danego kraju. Niemniej jednak w każdym państwie świętuje się ten dzień bardzo uroczyście.

            Niechaj ten wiersz,
            Słońce czy deszcz,
            Kwitnie jak krokus, śpiewa jak świerszcz.
            Niesiemy dziś kwiaty do każdego domu,
            niesiemy życzenia, podziękowania…
            W każdym bukiecie wyrazy
            wdzięczności, szacunku, uznania.
            Im, Kobietom Całego Świata,
            Dziewczętom ze wszystkich stron
            za Ich serca, umysły! Za trud Ich rąk…

             

             

            Kiedy ma 5 lat:

            Ogląda się w lustrze i widzi księżniczkę.

            Kiedy ma 10 lat:

            Ogląda się w lustrze i widzi Kopciuszka.

            Kiedy ma 15 lat:

            Ogląda się w lustrze i widzi obrzydliwą siostrę przyrodnią Kopciuszka "Mamo, przecież tak nie mogę pójść do szkoły!"

            Kiedy ma 20 lat:

            Ogląda się w lustrze i widzi się "za gruba, za chuda, za niska, za wysoka". Ale wychodzi z domu.

            Kiedy ma 30 lat:

            Ogląda się w lustrze i widzi się "za gruba, za chuda, za niska, za wysoka, włosy za bardzo kręcone albo za proste", ale uważa że teraz nie ma czasu, żeby się o to troszczyć i mimo wszystko wychodzi z domu.

            Kiedy ma 40 lat:

            Ogląda się w lustrze i widzi się "za gruba, za chuda, za niska, za wysoka, włosy za bardzo kręcone albo za proste", ale mówi, że jest przynajmniej czysta i mimo wszystko wychodzi z domu.

            Kiedy ma 50 lat:

            Ogląda się w lustrze i mówi: "Jestem sobą" i idzie wszędzie.

            Kiedy ma 60 lat:

            Patrzy na siebie i wspomina wszystkich ludzi, którzy już nie mogą na siebie spoglądać w lustrze. Wychodzi z domu i zdobywa świat.

            Kiedy ma 70 lat:

            Patrzy na siebie i widzi mądrość, radość i umiejętności. Wychodzi z domu i cieszy się życiem.

            Kiedy ma 80 lat:

            Nie troszczy się o patrzenie w lustro. Po prostu zakłada liliowy kapelusz   i wychodzi z domu, żeby czerpać radość i przyjemność ze świata.

          • Europejski Dzień Logopedy

          • Słowo logopedia pochodzi od greckiego „logos” i znaczy „słowo”, a „paideia” – „wychowanie”, czyli logopedia, to nauka o „wychowaniu słowa”. Szóstego marca obchodzony jest Europejski Dzień Logopedy we wszystkich krajach Unii Europejskiej.W dzisiejszych czasach do logopedy nie przychodzą już tylko dzieci, które mają problem z wymową głosek typu ( safa ,capka zaba, lyba, tot ).Obecna logopedia zajmuje się przede wszystkim umiejętnościami komunikacji, czyli mówieniem, formułowaniem swoich myśli, rozumieniem tego co do nas inni mówią. Z panią Agnieszką Cejmer przygotowałyśmy konkursy dla  klas1-3 takie jak: ,,Śmieszne minki ćwiczącej rodzinki’’ ,  ,,Siła oddechu siłą w mówieniu’’ oraz  ,,Wierszyki co ćwiczą języki’’. Ich celem  jest  kształtowanie umiejętności poprawnej i wyrazistej artykulacji,rozwijanie twórczych talentów, zachęcanie do występów i motywowanie do ćwiczeń logopedycznych.Zwycięzcy konkursów zostaną ogłoszeni 19.03.2021r.  Zapraszam do obejrzenia przygotowanej prezentacji z propozycją ćwiczeń logopedycznych. Życzę miłej zabawy.

          • Jak 1c radzi sobie z emocjami? Czyli „Moc słów” – III moduł Międzynarodowego Projektu Emocje!

          • Meldujemy, że zakończyliśmy III moduł „Moc Słów" Międzynarodowego projektu Emocje. Obejrzeliśmy 2 cudownie obrazujące temat filmy nt. życzliwości i poznaliśmy miasteczko, w którym dzielą się ciepłym i puchatym na zmianę z zimnym i kolczastym. Postanowiliśmy dbać o nasze ciepłe i puchate:). W trakcie zajęć, wykonaliśmy ćwiczenie z workiem dobrych słów. Do wora wrzucaliśmy te słowa, które według  dzieci są dobre, na zewnątrz, które do tych "puszystych" nie pasują. Odegraliśmy scenki, używając magicznych słów (proszę, przepraszam i dziękuję). Zobrazowaliśmy puchate słowa za pomocą aplikacji Quiver- to nasza ulubiona aplikacja. Nie zabrakło czasu nasze wspaniałe relaksacje, tym razem w tematyce zimowej. Pozwalają nam się odprężyć, odpocząć, zapomnieć na chwilę o zmartwieniach. Cudowne okazały się również zajęcia online z Panem Psychologiem na temat dokuczania a ich głównym bohaterem były postaci z naszych wspaniałych Super Zings. Podczas realizacji III modułu świetnie się bawiliśmy, byliśmy nastawieni na współpracę. Z niecierpliwością czekamy na dzień, w którym będziemy realizowali moduł IV.

          • Konkurs

          • Burmistrz Miasta Kętrzyn ogłasza konkurs plastyczny pt. „Alkohol, narkotyki i dopalacze to skuteczne zabijacze”.

            Pracę mogą być wykonane dowolną techniką. Konkurs skierowany jest do wszystkich uczniów kętrzyńskich szkół.

            Zgłoszenia przyjmowane są do 31 marca 2021roku, drogą elektroniczną, pocztową lub osobiście.

            Regulamin konkursu dostępny na stronie internetowej miasta pod linkiem zamieszczonym pod artykułem.

          • Kangur matematyczny - informacja

          • Komitet Organizacyjny Konkursu Kangur Matematyczny, na wniosek organizatorów regionalnych konkursu, przesuwa termin konkursu na dzień 22 kwietnia 2021 r., godz. 9.00.

          • Lekturki spod chmurki - II moduł

          • Klasa 3a pod kierunkiem pani Małgorzaty Krupskiej i Joanny Widuto ukończyła II moduł projektu edukacyjnego  „Lekturki spod chmurki”.    Jak zwykle nie zabrakło emocji i wrażeń.  Dzieci przeczytały baśń „Królowa Śniegu” i uzupełniły swoje lekturniki. Wykonały EKO- bałwanki, wykorzystując słoiki, watę, bibułę i przyprawy. Zamieniły swoją salę lekcyjną w prawdziwie zimową krainę.  Dowiedziały się, czym grozi ocieplenie klimatu, co zrobić, aby pomóc swojej planecie.  Nie zabrakło zabaw na śniegu i eksperymentów.  Z niecierpliwością czekamy na kolejny moduł.                                         

          • Dzień Kobiet w I c

          • Kolejny raz przyszedł czas na rozłąkę…dlatego chłopcy z 1c postanowili zrobić koleżankom z klasy wspaniałe pożegnanie – Dzień Kobiet. Dzień ten jest zawsze doskonałą okazją, aby pokazać ile znaczą Kobiety w życiu każdego mężczyzny. Choć niekiedy trudno im się do tego przyznać, to jednak panowie zdają sobie sprawę z tego, że świat bez nich byłby smutny, nudny i nijaki. Dlatego dziś były serdeczne życzenia, słodki poczęstunek i sesja w foto budce. Wszystkim Kobietkom małym i dużym życzymy samych słonecznych dni.

            Chłopcy z klasy I c

          • Najmłodsi uczniowie z Warmii i Mazur wracają czasowo do nauki zdalnej

          • Podstawa prawna:

            Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z  lutego 2021 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19

            Od poniedziałku, 1 marca uczniowie klas I-III szkół podstawowych z województwa warmińsko-mazurskiego, przez kolejne dwa tygodnie – do 14 marca br., będą uczyć się w trybie zdalnym.

            W województwie warmińsko-mazurskim sytuacja epidemiczna jest szczególnie trudna, dlatego klasy I-III szkoły podstawowej powrócą do nauki zdalnej. Starsi uczniowie z tego regionu będą uczyć się na dotychczasowych zasadach. W pozostałych województwach szkoły i placówki również będą funkcjonowały tak jak dotychczas, z zachowaniem zasad reżimu sanitarnego.

          • „Lekcje z klasą. Jak odczytywać emocje?”

          • Klasa II b rozpoczęła realizację ogólnopolskiego projektu edukacyjnego „Lekcje z klasą.
            Jak odczytywać emocje?” w ramach programu Uniwersytet Dzieci w Klasie, realizowanego w szkole przez p. Agnieszkę Cejmer i p. Ewelinę Grymuzę. Celem projektu jest rozwijanie kompetencji społecznych. Na zajęciach uczniowie będą pracować zespołowo, poszukiwać kreatywnych rozwiązań, a także rozpoznawać, co czują inni. Dzięki temu wzmocnią umiejętność nawiązywania relacji z innymi, empatię i świadomość własnych emocji.

            Za nami dwie pierwsze lekcje na rozgrzewkę. Podczas pierwszej „Czy można uczyć się szybciej?” uczniowie poznali różnego rodzaju ciekawostki dotyczące mózgu, koncentracji uwagi oraz oddychania przeponowego. Zdobyte informacje mogli kreatywnie wykorzystać w przygotowanych ćwiczeniach, tj. układanie puzzli czy krzyżówka, które odbywały się w grupach. Celem drugiej „Jak się uczyć koncentracji uwagi?” było pozyskanie wiedzy na temat trudności związanych z koncentracją uwagi oraz radzenia sobie z niełatwym zadaniem. Uczniowie wzięli udział w krótkim treningu koncentracji, obejmującym zmysł wzroku, dotyku i słuchu. Kolejne lekcje już wkrótce.

          • Rozstrzygnięcie konkursu

          • Konkurs z okazji Światowego Dnia Kota, który obchodziliśmy w naszej szkole dnia 17 lutego został rozstrzygnięty. Jury w składzie p. Joanna Zapaśnik i p. Aneta Machniewska wyłoniły zwycięzców.

             

            W kategorii klas I – III

             

            I miejsce

             

            Bruno Wojciekian kl. I b

             

            II miejsce      

             

            Oskar Ślubecki kl. III a

             

            III miejsce

             

            Wojciech Kłódka kl. II a

             

            Wyróżnienie

             

            Olga Cejko kl. III a

             

            W kategorii klas IV – VIII

             

            I miejsce

             

            Kornek Kajak kl. VI b – „Fotka Kotka”

             

            II miejsce

             

            Filip Kajrys kl. VII c

             

            III miejsce

             

            Zuzanna Pakosz kl. IV c

             

            Wyróżnienie

             

            Helena Witek kl. VII b

             

            Gratulujemy zwycięzcom oraz wszystkim uczestnikom, któzy wzięli udział w konkursie.     Pomysłowość prac niepowtarzalna i bardzo ciekawa, fotki – kotka przeurocze.

            Dyplomy i upominki dla zwycięzców zostaną wręczone dnia 25 lutego (czwartek). Uczniowie klas IV – VIII otrzymają je po powrocie do szkoły (po zakończeniu edukacji zdalnej).

            Serdecznie zapraszamy naszych uczniów do brania udziału w konkursach organizowanych  w szkole.

             

                                                                       Samorząd Uczniowski

          • Dni Bezpiecznego Internetu

          • 15 lutego w klasach 1-3 odbyła się lekcja profilaktyczna „Czy wiesz, że możesz mówić nie:…Bezpieczny uczeń-jak unikać zagrożeń”. Głównym celem projektu było podniesienie wiedzy uczniów na temat występujących zagrożeń oraz sposobów ich unikania i przeciwdziałania. Sprzyjające  wzmocnieniem świadomości uczniów w zakresie odpowiedzialności prawnej dzieci i młodzieży.

            W pierwsze części projektu omówiono sytuacje, w których dziecko może napotkać zagrożenie wraz z rozwiązaniem jak do nich nie dopuścić: droga do szkoły i ze szkoły, pobyt w szkole, spędzanie wolnego czasów domu, zabawy zimowe-kulig, wchodzenie na lód, korzystanie z internetu, zaprezentowanie sposobu powiadamiania służb ratunkowych –nr alarmowy 112. W drugiej części uczniowie obejrzeli film edukacyjny pt.: ,,Owce w sieci. Zabawa w śnieżki” mający na celu uświadomienie dzieciom, że nagrywanie filmów, robienie zdjęć oraz publikowanie ich w sieci bez zgody nagrywanego/fotografowanego podlega karze.

            Głównym organizatorem lekcji profilaktycznej był Wydział Prewencji Komendy Wojewódzkiej Policji w Olsztynie, Wydział Kształcenia i Opieki Warmińsko-Mazurskiego Kuratorium Oświaty..

          • Światowy Dzień Kota

          • 17 lutego w naszej szkole obchodzony był Światowy Dzień Kota. Z tej okazji uczniowie klas I-III upodobnili się do czworonożnych przyjaciół, chcąc podkreślić swoją sympatię do nich.  W tym dniu Kocia Rodzina chciała dzieciom podziękować za udział w różnych akcjach: ,,Pokarm dla psa i kota”, ,,Pełna miska dla Schroniska”, itp. Każda klasa otrzymała list od Kotka i słodką przesyłkę.

             

            DROGIE  DZIECI

            Cieszę się, że w dniu mojego święta,

            każdy o mnie pamięta.

            Korzystając, że w domu mam teraz ciszę,

            troszeczkę o sobie napiszę.

            Kiedy mruczę i gdy się ocieram,

            to znak, że kocham swego właściciela.

            Gdy w kuchni otwierasz kartonik mleka,

            ja z miną wesołą, już przy misce czekam.

            Lubię polować, wskakiwać na płoty,

            lubię spać do południa tak jak inne koty.

            Jestem lekarstwem na wszelkie tęsknoty,

            rozwiewam i duże i małe kłopoty.

            Jestem pełen tajemnic, mam magiczne oczy.

            Przyznacie, że zwierzak ze mnie przeuroczy.

            Kończę, bo czeka na mnie miska pełna mleczka,

            a dla Was przesyłam mlecznego cukiereczka

                                                                                        Wasz Kotek

             

            KOT    NA   ZDROWIE

            W świetle wyników wielu badań naukowych, okazuje się, że mruczenie kota domowego to nieco więcej niż dźwięk mający na celu okazywanie wdzięczności i zadowolenia.   Kocie mruczenie to częstotliwość dźwięku, która jest w stanie skutecznie nas leczyć z wielu dolegliwości, a jednocześnie zapobiegać powstawaniu groźnych chorób!

            Koty potrafią wydawać z siebie specyficzne dźwięki  w zakresie częstotliwości od 22 do 150 Hz. Przeważnie jednak, częstotliwość mruczenia kota domowego wynosi dokładnie 26 herców. Odpowiada to wartości stosowanej przez naukowców w terapii wibracyjnej, mającej na celu przyśpieszenie regeneracji tkanek.

            Jak się okazuje, wyniki badań jednoznacznie potwierdzają, iż niektóre niskie częstotliwości dźwięku sprzyjają szybkiej regeneracji i wzmocnieniu nie tylko tkanki kostnej, ale także mięśniowej. Jak dokładnie działa taka terapia wibracyjna? Otóż gdy ciało jest regularnie poddawane intensywnym treningom wytrzymałościowym i siłowym, kości               i mięśnie z czasem stają się mocniejsze. Terapia wibracyjna przynosi bardzo podobne efekty za pomocą wibracji dźwiękowej o niskiej częstotliwości.

             

            Mruczenie kota domowego to bezcenne lekarstwo, ponieważ:

            • obniża ciśnienie krwi i zwalcza stres;
            • zmniejsza ryzyko chorób układu krążenia,  w tym ryzyko zawału serca nawet o 40%;
            • przyśpiesza leczenie infekcji ogólnoustrojowych  i różnego rodzaju obrzęków;
            • poprawia ogólny stan układu kostnego i zwiększa gęstość kości;
            • przyśpiesza gojenie się ran, złamań, pęknięć;
            • łagodzi ból;
            • przyśpiesza przyrost i regenerację mięśni;
            • przyśpiesza regenerację ścięgien;
            • poprawia zakres ruchomości stawów.

             

            Ponadto:

            • Właściciele kotów żyją średnio 5 lat dłużej.
            • Posiadanie kota zwiększa odporność.
            • Głaskanie kota powoduje wzrost oksytocyny – hormonu szczęścia.
            • Koty pomagają w walce z depresją i samotnością.

             

             

             

            Szkolne Koło Wolontariusza

    • Kontakty

      • Szkoła Podstawowa nr 5 z Oddziałami Integracyjnymi im. Macieja Kalenkiewicza "Kotwicza" w Kętrzynie, ul. Kazimierza Wielkiego 12
      • 89 751 81 71
      • 11-400 Kętrzyn, ul. Kazimierza Wielkiego 12
        Poland
    • Logowanie

  • Realizując obowiązek artykułu 11 ustawy o Ochronie Danych Osobowych z dnia 10 maja 2018 (dz. u. poz. 1000), informujemy iż, Inspektorem Ochrony Danych jest Pani Ewelina Marcinowska, z którą kontakt możliwy jest za pośrednictwem emaila:  sp5.iod@miastoketrzyn.pl
    nr tel.: +48 89 752 05 30