Matematyka stereotypowo kojarzona jest jako nieprzyjemny i trudny przedmiot szkolny, który rozumieją tylko wybrani. Wielu dorosłym na samo wspomnienie lekcji matematyki w szkole wracają najgorsze wspomnienia. Prawdopodobnie dlatego, że kojarzą swoją matematyczną edukację z niepowodzeniami i trudnościami.
Żeby to zmienić klasa 2c podjęła wyzwanie- udział w projekcie #20minutdla matematyki.
Celem głównym projektu było:
· Wprowadzanie skutecznych zmian w edukacji matematycznej zgodnej z potrzebami rozwojowymi dzieci w przedszkolu i szkole poprzez świadome włączanie się do projektu #20minutdlamatematyki nauczycieli (placówek) i rodziców
Cele szczegółowe
· Zachęcenie przedszkoli i szkół podstawowych (klasy I-III) do włączania się do projektu celem organizowania efektywnej edukacji matematycznej wg koncepcji Dziecięcej Matematyki autorstwa E. Gruszyczk-Kolczyńskiej. W przypadku klas początkowych - wyciąganie zadań matematycznych z kartki papieru (podręczników) do nauczania czynnościowego, używanie liczmanów, itd.
· Zapoznanie z koncepcją Dziecięcej Matematyki® autorstwa E. Gruszczyk-Kolczyńskiej (która ma przełożenie zarówno na edukację przedszkolną, jak i wczesnoszkolną)
· Motywowanie do wprowadzania zmian w edukacji matematycznej we współpracy placówek z rodzicami
· Świadome stosowanie reguł i prawidłowe używanie pojęć matematycznych zawartych w Dziecięcej Matematyce® przez nauczycieli i rodziców w edukacji przedszkolnej wczesnoszkolnej, jak i domowej
· Doskonalenie wiedzy i umiejętności nauczycieli w zakresie nowatorskich metod i form pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym do prowadzenia zajęć, zabaw z edukacji matematycznej i dzielenia się tymi kompetencjami z rodzicami
· Dostrzeganie możliwości efektywnego uczenia się przez dzieci poprzez stwarzanie i wykorzystywanie codziennych sytuacji życiowych do utrwalania wiadomości i umiejętności matematycznych
· Wykorzystywanie okazji do upowszechniania wiedzy o skutecznych metodach i sposobach uczenia matematyki
· Utrwalenie własnych wiadomości i umiejętności z zakresu podstaw matematyki
Matematyka to Królowa Nauk. Nie warto czekać na zmiany, warto wziąć sprawy w swoje ręce. Warto podjąć inicjatywy, które nie tylko usystematyzują edukację matematyczną już od przedszkola i klas początkowych, ale także zburzyć panujący stereotyp, że matematyka jest jedynie dla wybranych, bo matematyka jest DLA WSZYSTKICH.
Projekt koordynowały Katarzyna Ciborska i Agnieszka Cejmer