W ramach projektu „Alfabet logopedyczny” uczniowie klas 2c i 1d kontynuowali swoją przygodę z ćwiczeniami wspierającymi prawidłową wymowę. Tym razem skupili się na literach D i E, realizując zadania „D jak drzewo” oraz „E jak eliksir”. Zajęcia były pełne radości, a jednocześnie rozwijały umiejętności oddechowe oraz artykulacyjne.
D jak drzewo
Ćwiczenie to miało na celu kształtowanie prawidłowego toru oddechowego, wydłużenie fazy wydechowej oraz usprawnienie czynności artykulacyjnych.
Dzieci przystąpiły do wykonania swojego „dmuchanego drzewka”. Na gumowe rękawiczki, symbolizujące koronę drzewa, przyklejały zielone listki oraz kolorowe kwiaty, tworząc barwne kompozycje. Następnie rękawiczkę mocowały na kubeczku, a z boku wykonywały niewielkie nacięcie, przez które wprowadzały słomkę.
Największą atrakcją było obserwowanie, jak ich drzewko „rośnie”! Dzieci delikatnie dmuchały przez słomkę, aby napełnić rękawiczkę powietrzem. Nauczyciele pilnowali, by uczniowie prawidłowo nabierali powietrze nosem i kontrolowali wydech. To ćwiczenie świetnie rozwijało umiejętność spokojnego, kontrolowanego oddychania, co jest kluczowe dla prawidłowej artykulacji.
E jak eliksir
Drugie ćwiczenie miało na celu wzmacnianie mięśnia okrężnego warg oraz wydłużenie fazy wydechowej.
Do przygotowania „eliksiru” dzieci wykorzystały rolki po papierze toaletowym, na które nakładały ściereczkę jednorazową lub kawałek pieluchy tetrowej. Materiał mocowały za pomocą taśmy. Następnie w talerzyku przygotowywały specjalny roztwór – wodę z odrobiną płynu do mycia naczyń.
Najciekawszy moment nastąpił, gdy dzieci zaczęły zanurzać rolki w płynie i dmuchać przez nie, tworząc lekką, puszystą pianę! Ćwiczenie to nie tylko sprawiało ogromną frajdę, ale także skutecznie angażowało mięśnie warg, uczyło kontrolowanego wydychania powietrza i wzmacniało aparat artykulacyjny.
Z niecierpliwością czekamy na kolejne litery i logopedyczne wyzwania!