Ogólnopolski Projekt Edukacyjny „Alfabet logopedyczny” jest innowacyjnym programem wspierającym rozwój językowy i artykulacyjny dzieci poprzez różnorodne zadania przypisane do liter alfabetu. W styczniu w klasach Id i II c realizowaliśmy kolejne ćwiczenia: „S jak smok”, „N jak naśladuj mnie” oraz „W jak własna zabawa”. Dzięki kreatywnemu podejściu i różnorodnym aktywnościom dzieci mogły rozwijać swoje umiejętności językowe i manualne w atmosferze zabawy i współpracy.
„S jak smok” –ćwiczenie oddechowe i twórcza praca manualna.
Zadanie „S jak smok” połączyło działanie plastyczne z ćwiczeniami oddechowymi. Dzieci najpierw tworzyły smoka, samodzielnie przyklejając poszczególne elementy i ozdabiając go według własnego pomysłu. Kreatywność uczniów była nieograniczona – każdy smok był wyjątkowy i kolorowy, co sprawiło, że z dumą je prezentowali. Następnie smoki posłużyły do ćwiczeń oddechowych: dzieci dmuchały w rolki, wprawiając w ruch paski bibuły imitujące ogień. Ćwiczenie to miało na celu rozwijanie prawidłowego toru oddechowego kluczowego w terapii logopedycznej.
„N jak naśladuj mnie” – zabawa usprawniająca narządy mowy i zachęcająca do aktywności w zabawie.
W trakcie realizacji zadania „N jak naśladuj mnie” dzieci losowały karteczki z różnorodnymi wyzwaniami do przedstawienia. Mogły to być ruchy warg, języka, dźwięki zwierząt. Jedno dziecko prezentowało zadanie, a reszta grupy zgadywała, co zostało pokazane. Ćwiczenie to rozwijało umiejętności naśladowania i spostrzegawczości, a także pomagało w lepszym zrozumieniu komunikacji niewerbalnej. Radość i entuzjazm, jakie towarzyszyły tej zabawie, sprzyjały integracji grupy i motywowały uczniów do aktywnego udziału w zajęciach.
„W jak własna zabawa” – rywalizacja z elementem logopedycznym.
W zadaniu „W jak własna zabawa” dzieci wykorzystały urodzinowe gwizdki, by strącać piłeczki pingpongowe umieszczone na kubeczkach. Ta dynamiczna forma ćwiczeń dostarczyła mnóstwo frajdy. Dmuchanie w gwizdki angażowało mięśnie odpowiedzialne za prawidłową artykulację, rozwijało tor oddechowy oraz wzmacniało precyzję ruchów. Rywalizacja w duchu fair play motywowała dzieci do wysiłku i sprawiła, że każdy uczestnik mógł poczuć satysfakcję z osiągnięcia celu.
Projekt „Alfabet logopedyczny” to doskonały przykład, jak poprzez zabawę można wdrażać profilaktykę logopedyczną.