• Porady dla uczniów: Metoda osiągania celów SMART

      • 27.07.2018 19:10
      • Porady dla uczniów: Metoda celów SMART / Joanna H-W.

         

      • Porady dla uczniów: Metoda celów SMART / Joanna H-W.

        Nasze życie jest ograniczone a  przede wszystkim energia, którą wykorzystujemy do działania. Jeżeli stawiasz sobie cele to zastanów się do czego wykorzystasz swój talent, czas, energię i aktywność. Cele mogą wskazać odpowiedni kierunek twojemu życiu. Stawiając sobie cele osiągniesz zajdziesz tam gdzie chcesz, nie robiąc nic w tym kierunku nigdzie nie dojdziesz i niczego nie osiągniesz. Nie będziesz miał wpływu na swoje życie, umiejętności i talenty.

        Co  zatem zrobić żeby osiągnąć cel? Odpowiedzi jednoznacznej nie ma. Większość powie, żeby po prostu zrobić coś, drudzy, że trzeba to sobie zaplanować. Prawda leży pośrodku.
        Jeśli wyznaczamy sobie cel to chcielibyśmy go osiągać. Aby do tego doszło najlepiej rozplanować osiąganie celu przy wykorzystaniu metody SMART. SMART to akronim od angielskich słów:

        1. S od słowa specific czyli określony: cel musi być nazwany i skonkretyzowany. Nie można określić celu „chcę dobrze się uczyć” bo jest on zbyt ogólny. Lepszym nazwaniem celu jest „ będę odrabiał lekcje z j. angielskiego i ćwiczył te umiejętności o których mówi nauczyciel czyli czytanie i tłumaczenie”. Czy jest to skonkretyzowany cel? Tak, wiem, że mam odrabiać lekcje oraz ćwiczyć czytanie i tłumaczenie. Ponadto istotnym elementem jest, że człowiek musi sam zaakceptować cel, który sobie stawia, inaczej nie pojawi się najważniejszy czynnik, który potrzebny jest do jego realizacji – motywacja wewnętrzna. Bez motywacji wewnętrznej, czyli własnego pragnienia, nie uda Ci się zrealizować marzenia.
        2. M-czyli measurable czyli mierzalny; Musisz określić go w takich ramach, aby dało się zmierzyć stan w którym jesteś teraz, oraz stan do którego chcesz dojść poprzez realizację celu. W człowieku budzi się motywacja w momencie, kiedy potrafi określić etap realizacji celu, w którym się znajduje. Powinieneś zadać sobie pytanie jak będziesz odmierzał postęp w swoim działaniu, jak często będziesz pracował? Dobrym pomysłem jest zaznaczenie sobie działań w kalendarzu. Dobrze byłoby, żeby uczeń zaznaczał sobie kartki w zeszycie lub książce, które już ma opracowane i pamięta bo przeanalizował ten materiał. Musimy pamiętać, że planujemy jak często będziemy ćwiczyć z angielskiego np. 3 razy w tygodniu po każdej lekcji angielskiego
        3. A od ambitious  czyli osiągalny, atrakcyjny ale i ambitny. Pamiętaj o tym, że aby osiąganie celu dawało ci satysfakcję,  musisz w niego włożyć pewien wysiłek, ponieważ to co osiągamy bez wysiłku zazwyczaj nie cenimy. Zatem jeśli jesteś dość dobry z angielskiego a czytanie i tłumaczenie nie sprawia Ci problemów utrudnij sobie sprawę: odtwórz płytę CD z tekstem który znasz i zrób sobie sam dyktando; zatrzymuj po każdym fragmencie płytę i zapisz to co słyszysz, potem potwórz czynność raz lub 2 razy. Co dzięki temu osiągniesz? Na pewno jest to świetne ćwiczenie słuchania ze zrozumieniem, czyli tej umiejętności, która jest sprawdzana na teście gimnazjalnym. Ponadto utrwalasz słownictwo i frazy oraz struktury zdań. Zastanów się, czy stawiając sobie dany cel mierzysz odpowiednio wysoko i czy dajesz sobie wystarczającą ilość czasu na jego zrealizowanie.
        4. R skrót od realistic czyli rzeczywisty; cel nasz musi być możliwy do osiągnięcia. Uczeń który nie przykładał się wcześniej do nauki powinien założyć sobie cel rzeczywisty czyli poprawę umiejętności językowych, a nie że będzie mówił jak rodowity Anglik, gdyż ten cel jest nierzeczywisty, nierealny.
        5. T skrót od time defined czyli terminowy, określony w czasie; uczeń musi określić sobie czas w jakim chce dany cel osiągnąć. Może sobie ustalić, że będzie odrabiał lekcje do końca roku szkolnego, ale po każdej lekcji angielskiego. Wówczas po tym czasie może stwierdzić i zaobserwować, w jakim stopniu udało mu się osiągnąć ten cel. Z pewnością nastąpi poprawa umiejętności językowych ale również będzie to miało odzwierciedlenie w ocenach ucznia

        Teraz trochę praktyki w rozróżnianiu, który cel jest smart a który nie.
        1.”Nauczę się angielskiego”- nie jest celem SMART. Cel nie jest konkretny i niewymierny więc zawsze będziemy odkładali go w nieskończoność

        Jak z tego celu zrobić cel SMART?
        „Od lutego do czerwca uczę się angielskiego 3 razy w tygodniu przez godzinę odrabiam lekcje z j. angielskiego, robię zadania i ćwiczenia, słucham cd .”

        2. „Schudnę”- nie jest celem smart. Nie mamy pojęcia ile chcemy schudnąć np.5 kg, jak to osiągniemy ( jak często będziemy ćwiczyć, co będziemy jeść a czego unikać w diecie) i brak jest określenia czasowego.

        Jak zrobić z tego cel SMART?

        ” Chcę schudnąć 5 kg od lutego do końca czerwca, będę biegał/a 3 razy w tygodniu po 5 km, nie będę podjadał/a między posiłkami, będę jadł/a 5  zrównoważonych posiłków dziennie”

        A  jakie są Wasze cele i jak  zrobić żeby były SMART?

      • Wróć do listy artykułów
    • Kontakty

      • Szkoła Podstawowa nr 5 z Oddziałami Integracyjnymi im. Macieja Kalenkiewicza "Kotwicza" w Kętrzynie, ul. Kazimierza Wielkiego 12
      • 89 751 81 71
      • 11-400 Kętrzyn, ul. Kazimierza Wielkiego 12 Poland
    • Logowanie

  • Realizując obowiązek artykułu 11 ustawy o Ochronie Danych Osobowych z dnia 10 maja 2018 (dz. u. poz. 1000), informujemy iż, Inspektorem Ochrony danych jest Pan Rafał Andrzejewski, z którym kontakt możliwy jest za pośrednictwem emaila: :  iod.r.andrzejewski@szkoleniaprawnicze.com.pl nr tel.: 504 976 690